Enorme batterij kan emissieloos bouwen versnellen
De Big Ass Battery bevat een 1,5MWh batterij die in een 10 foot container is gebouwd.
Met vastestoftechnologie bouwt Big Ass Battery reusachtige batterijen waarmee op bouwplaatsen zwaar elektrisch materieel kan worden opgeladen. Compacter dan bestaande systemen en veel brandveiliger, verzekert het Brabantse bedrijf.
Hij is dankzij zijn hoge energiedichtheid drie keer compacter dan de concurrent, kan extreem snel laden en is 100% brandveilig. De Big Ass Battery biedt een innovatieve oplossing voor het opladen van groot bouwmaterieel en wagenparken, fungeert als noodstroomvoorziening en buffer voor het elektriciteitsnet. De Big Ass Battery valt onder de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) die naar verwachting op 1 april 2022 ingaat.
Deze maand opent Big Ass Battery de deuren van haar fabriek in Nuenen. Rond dezelfde tijd zal de grootschalige batterij te zien zijn langs de A16, waar het als laadpaal fungeert voor de elektrische bouwmachines bij een wegenbouwproject.
Wanneer er sprake is van een beperkte bouwaansluiting, kan de Big Ass Battery worden aangesloten op de aanwezige lichte aansluiting en levert hij zeer zuivere spanning. De batterij kan ook off grid gebruikt worden wanneer er geen aansluiting is geleverd. De grootschalige batterij is voorzien van een GPS en G4 zodat de status op afstand gemonitord kan worden.
De Big Ass Battery bevat een 1,5MWh batterij die in een 10 foot container is gebouwd, waardoor hij slechts een derde van het formaat van de concurrentie meet en op een standaard parkeerplaats past. De batterij heeft een levensduur van 15 tot 30 jaar en is vele malen stiller dan een diesel aggregaat. De batterij is onbrandbaar en biedt dus volkomen veiligheid in woon- en werkgebieden.
Met de Big Ass Battery is het volgens de fabrikant ook mogelijk om overtollige, groene energie op te slaan en bij tekorten weer terug te leveren, zodat het energienetwerk weer in balans komt. Hierdoor gaat er geen duurzame energie verloren en fungeert de batterij als buffer. Daarnaast biedt Big Ass Battery een oplossing voor bedrijven met die gebaat zijn bij noodstroomvoorziening, zoals ziekenhuizen en datacenters. Met een wachttijd op een elektriciteitsaansluiting van 1 tot 10 jaar, kan de batterij ook een snelle en duurzame oplossing zijn voor bedrijven met capaciteitsproblemen.
Het Brabantse bedrijf maakt als eerste van de aanbieders van batterijsystemen gebruik van zogenoemde solid state-technologie. De stroom wordt dus niet opgeslagen in een vloeibaar elektrolyt zoals bij de populaire lithium-ion-batterijen, maar in een vaste stof. Groot voordeel van vastestoftechnologie is dat die minder gevoelig is voor brand. Dat maakt de technologie veel veiliger in gebruik. De opslagcapaciteit is ook nog groter en ze gaan langer mee, terwijl de technologie even stil en schoon is als concurrerende batterijsystemen.
Subsidieregeling
De Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel is nog niet definitief maar de verwachting is dat deze op 1 april in werking treedt. De Big Ass Battery valt onder categorie A2.6 ‘mobiel batterijpakket voor off-grid stroomvoorziening vanaf 100 kWh’. Hiermee kan de aanvrager tot € 1.000.000 subsidie per jaar ontvangen.